Ovan är processen du behöver gå igenom för att slutföra en innovationsupphandling.
Klicka på någon av de övergripande faserna för att få reda på mer information om vad som ingår i steget och få stöd i hur det kan genomföras.
Klicka på någon av de övergripande faserna för att få reda på mer information om vad som ingår i steget och få stöd i hur det kan genomföras.
Om du vill ha tillgång till alla mallarna direkt, klicka här.
En förkortad version av workshopsmaterialet togs fram till Innovationsdagen 2017. Här kan du få tillgång till det materialet.
En förkortad version av workshopsmaterialet togs fram till Innovationsdagen 2017. Här kan du få tillgång till det materialet.
Generellt om utförandet av förstudie
Det första steget i innovationsmetodiken är att identifiera behov och innovationsmöjligheter genom en förstudie. Syftet är att genomlysa verksamhetens behov, marknadens förmåga att möta dessa behov, och möjlig innovationspotential inom projektet. Utifrån denna bakgrund kan sedan möjliga och lämpliga upphandlingsförfaranden utvärderas, varpå en strategi och plan för projektet i sin helhet kan formuleras. Förstudien är med andra ord ett beslutsunderlag för hur innovationsarbetet kan bedrivas inom projektet.
Relevanta delar i våra metodböcker
Innovationsupphandling: En förstudie - så går det till fokuserar enbart på förstudiefasen. Du kan även läsa kapitel 3 i Innovationsupphandling: Med fokus på innovationsarbete.
För att få reda på mer, klicka på något av processtegen i blått.
Det första steget i innovationsmetodiken är att identifiera behov och innovationsmöjligheter genom en förstudie. Syftet är att genomlysa verksamhetens behov, marknadens förmåga att möta dessa behov, och möjlig innovationspotential inom projektet. Utifrån denna bakgrund kan sedan möjliga och lämpliga upphandlingsförfaranden utvärderas, varpå en strategi och plan för projektet i sin helhet kan formuleras. Förstudien är med andra ord ett beslutsunderlag för hur innovationsarbetet kan bedrivas inom projektet.
Relevanta delar i våra metodböcker
Innovationsupphandling: En förstudie - så går det till fokuserar enbart på förstudiefasen. Du kan även läsa kapitel 3 i Innovationsupphandling: Med fokus på innovationsarbete.
För att få reda på mer, klicka på något av processtegen i blått.
Nedan listas förslag på underaktiviteter till detta processteg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Framta och tillsätta projektorganisation
Det är fördelaktigt att bedriva innovationsupphandling i projektform med en aktiv verksamhet. Det är dock viktigt att projektet eller programmet har sin egen organisation och sina egna beslutsvägar, separat från linjeorganisationen. MT/IKT-programmets styrning och organisation består av tre huvudsakliga delar:
Programmets styrmodell innefattar instanser på olika nivåer enligt en mer traditionell organisationsstruktur med strategisk, taktisk och operativ nivå. På den strategiska nivån ingår en operationell styrgrupp, styrelse och ytterst fullmäktige. I denna struktur tas formella beslut avseende programmets och projektens framdrift och strategier. På den taktiska nivån har en projektledning med projektledare, projektledarstöd, referensgrupp, experter och lagledare involverats. På den operativa nivån har flera arbetsgrupper med olika verksamhetsområden inblandats i arbetet, bland annat med behovsanalys. Det är viktigt att programmet eller projektet har tydliga beslutsvägar som är fristående från linjeorganisationens. Detta beror på att projekt- och linjeorganisationer har olika behov, till exempel behöver ett projekt eller program ofta snabbare beslut för att nå sina milstolpar. Individer från linjeorganisationen bör dock ingå i projektorganisationen. Förankring och validering med specialistområden sker genom informations- och valideringsmöten med klinikledning och referensgrupp. Deltagarna på dessa möten representerar olika relevanta specialistområden, till exempel anestesi och operation. De kan exempelvis validera olika målbilder som tas fram under behovsanalysen och ge förslag på justeringar. Gruppen fungerar som en referensgrupp och är viktig för att säkerställa kvaliteten och att effektmålen möts. Projektdeltagande av olika roller och kompetenser är avgörande för en innovationsupphandlingsorganisation, såsom tekniska experter, jurister, upphandlare och verksamhetsrepresentanter. Inom Karolinska Universitetssjukhuset involverades olika delar av organisationen genom lagledarforum som var tvärfunktionella och representerade olika delar av verksamheten. Deltagarna i forumen representerade sin verksamhet i projektarbetet och förankrade arbetet i sin klinik. I vissa fall kommer två olika parter genomföra förstudien respektive upphandlingen vid en innovationsupphandling. I sådana situationer är det av stor vikt att upphandlande part involveras i arbetet så tidigt som möjligt för att exempelvis möjliggöra smidig överlämning av förstudien. Vid just innovationsupphandling är det ett villkor att verksamheten involveras för att säkerställa att de personer som i slutändan kommer att utnyttja de upphandlade produkterna och tjänsterna har varit delaktiga i processen. Dessa personer representerar de olika behov som upphandlingen ska tillgodose, så det är viktigt att funktioner från ”golvet” till ledning fångas upp. Om endast delar av organisationen involveras finns en risk att den slutliga lösningen inte fångar upp rätt eller samtliga behov. Även slutanvändare i form av patienter bör ingå i projektorganisationen. Du kan läsa mer om vad du bör ta i beaktning när du etablerar en projektorganisation bland annat i 4.1.2 samt kapitel 2 i Innovationsupphandling: En förstudie - så går det till. |
Detaljera projektplan, inkl. omfattning, tidplan
I stort bör gängse projektmetodik användas vid en innovationsupphandling. Innovationsupphandlingsprojekt skiljer sig inte väsentligt från andra projekt vad gäller detaljering av projektplan. En aspekt som dock bör poängteras är att innovationsupphandlingsprojekt skiljer sig från andra upphandlingsprojekt i ett större fokus på kvalitet, vilket påverkar framtagandet av projektplan. Mer om detta nedan.
"Projekttriangeln" är något att beakta i framtagandet av en projektplan, inklusive omfattning och tidplan. I ”projekttriangeln” finns tre beroenden:
Det finns ett samspel mellan de tre beroendena, så om ett ändras påverkas i många fall de övriga. Om ett projekts resurser minskas påverkas antingen tid eller kvalitet, det vill säga projektet tar längre tid eller levererar lägre kvalitet än önskat. På samma sätt behöver projektets resurser eller tid ökas om kvaliteten ska kunna höjas i motsvarande omfattning. Eftersom att innovationsupphandling har ett större fokus på kvalitet än andra projekt, måste detta hållas i åtanke när en projektplan tas fram.
|
Formulera kommunikationsstrategi
Att formulera en kommunikationsstrategi är viktigt i alla upphandlingsprojekt, men kanske än mer så vid en innovationsupphandling. Detta beror på att upphandlingen kommer att beröra många olika parter samt innebär ofta nya arbets- och synsätt.
En kommunikationsstrategi kan byggas genom att identifiera dina viktigaste intressenter, avgöra vad som behöver kommuniceras till vardera intressent, samt hur du kan kommunicera till dem på bästa sätt. |
Klicka här för att ladda ned ett exempel på mall som användes i försörjning av medicinsk teknologi och informations- och kommunikationsteknologi till Nya Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge. |
Fastställa budget, finansiering och ekonomiuppföljning
Innovationsupphandling skiljer sig från traditionell upphandling vad gäller ekonomi på en rad områden. Nyttorna som skapas ligger ofta långt i framtiden, därmed är ekonomiuppföljning av stor vikt. Finansieringen kommer även ofta från många olika källor, vilket måste tas i beaktning. Projektbudgeten kan även komma att se annorlunda ut, främst eftersom att mer resurser spenderas tidigt i projektet för att säkerställa en upphandling med god affärsnytta.
Innovationsupphandling syftar till att tillgodose långsiktiga utmaningar och behov där lösningarna på förhand inte enkelt går att definiera. Det innebär att beslutsunderlag inklusive business case måste tas fram och noga följas över projektets livscykel. En sådan hantering av beslutsunderlag och uppföljning förekommer ibland även i samband med mer traditionella upphandlingar, men är fortfarande relativt ovanligt. De totala kostnaderna för en upphandling måste tas i beaktning i en ekonomiuppföljning, såväl vid innovationsupphandling som traditionell. Dessa kostnader består av ett antal poster, till exempel:
Det går att läsa mer om vad du bör tänka på gällande dessa frågor i kapitel 3 i Innovationsupphandling: En förstudie - Så går det till. |
Att tänka på rörande ekonomi och innovationsupphandling 1.En positiv konsekvens av innovationsupphandlingar är att de kan ge lägre priser från leverantörerna om rätt upphandlingsförfarande och marknadsdialog används. Detta eftersom leverantörerna inte behöver lägga till onödiga riskpremier på priset. 2.För att kunna göra kostnadsjämförelser mellan traditionell upphandling och innovationsupphandling bör förberedelser för mätning av kostnader påbörjas tidigt. Anledningen är att innovationsupphandling troligen kommer att ha högre kostnader i början av upphandlingsprocessen och lägre kostnader vid och efter investering. 3.Det är viktigt att inte fastna i principer kring vad som klassas som investering, till exempel löpande kostnader. Det är kostnaderna i helhet över livscykeln som ska mätas och följas upp. |
Nedan listas förslag på underaktiviteter till detta processteg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Genomföra aktiviteter för att formulera och fastställa strategiska principer,
mål och vision
mål och vision
Ett grundläggande steg i en innovationsupphandling är att formulera en vision och övergripande målsättningar för att beskriva vad organisationen önskar uppnå med upphandlingen. Syftet är att skapa en utgångspunkt för det kommande arbetet som allteftersom förfinar och konkretiserar målen.
Inom Karolinska Universitetssjukhuset har mål och vision formulerats i med hjälp av fyra steg:
Läs mer om denna aktivitet i 4.1. i Metodbok 3. |
Checklista för framtagande av mål och vision:
Klicka här för att ladda ned ett exempel på mall som användes i försörjning av medicinsk teknologi och informations- och kommunikationsteknologi till Nya Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge. |
Utreda gränssnitt och beroenden gentemot andra upphandlingar och interna
projekt
projekt
Beroenden är samband mellan aktörer, i detta sammanhang ofta projekt eller linjeorganisationer. Inom Karolinska Universitetssjukhuset klassificeras de som relationen mellan beslut, leveranser, aktiviteter eller övriga beroenden. Sambandet kan till exempel vara en aktör som behöver få ett beslut eller en leverans från en annan aktör för att kunna påbörja eller färdigställa ett arbete. Gränssnitt kan även vara fysiska och innefatta byggnadstekniska eller organisatoriska aspekter såsom andra projekt. Ett strukturerat och proaktivt arbete med att identifiera och hantera beroenden underlättar ett effektivt genomförande av de projekt som ingår i uppdraget.
Exempel på beroenden som upphandlingsprojekt kan ha inom Karolinska Universitetssjukhuset är:
Du kan läsa mer om gränssnitt och beroenden exempelvis i 4.1.3. i Innovationsupphandling: En Förstudie - så går det till. |
Checklista för utredning gällande gränssnitt och beroenden:
|
Genomföra intressentdialoger
Målet med intressenthantering är att säkerställa att intressenter får den information och/eller involveras i arbetet i den omfattning som säkerställer ett framgångsrikt genomförande av uppdraget. Ambitionen är ett strukturerat arbete med syfte att proaktivt identifiera de intressentgrupper som är, eller bör vara, delaktiga i arbetet.
Du kan läsa mer om intressenthantering exempelvis i 4.1.3 i Metodbok 3. |
Checklista vid genomförande av intressentdialoger:
|
Identifiera risker samt säkerställa hantering och uppföljning
Innovationsupphandling kan vara komplext. Under genomförandet behöver risker hanteras på ett strukturerat och proaktivt sätt för att minska sannolikheten att de inträffar samt minska konsekvenserna om de gör det. Arbetet med riskhantering syftar till att öka förmågan att leverera enligt fastställd tidplan, inom budget och enligt de specifikationer, till exempel kvalitet, som fastslagits.
Risker återfinns i många olika områden vid MT/IKT-försörjningen:
|
Klicka här för att ladda ned ett verktyg som kan användas vid arbete med riskahantering. |
Nedan listas förslag på underaktiviteter till detta processteg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Identifiera brukarbehov och utmaningar i verksamheten och fastställ nuläge
I identifieringen av brukarbehoven ingår en mängd aktiviteter. En sådan aktivitet som vi rekommenderar är att genomföra en nulägesworkshop.
Nulägesworkshop: Behov och utmaningar Under denna workshop diskuteras nuläget i form av utmaningar och behov med syfte att dokumentera resultatet. Ingångsvärden till workshopen kan vara olika typer av verksamhetsplaner, men även tidigare analyser, till exempel nulägesanalyser eller annan informationsinsamling såsom intervjuer. Inspirationsmaterialet bör vara något workshopdeltagarna känner igen. Workshopdeltagarna är behovsägare från verksamheten med olika yrkesroller. Under varje workshop på Karolinska Universitetssjukhuset har cirka 15–25 verksamhetsrepresentanter deltagit. Du kan läsa mer om hur en nulägesanalys genomförs exempelvis i 4.2.1 i Metodbok 3. |
Checklista för genomförande av en behovsanalys:
Klicka här för att få tillgång till exempel på mallar du kan använda för att genomföra en nulägesworkshop. |
Identifiera och framta målbilder och lösningar
I framtagandet av målbilder och lösningar ingår en mängd aktiviteter. En sådan aktivitet som vi rekommenderar är att genomföra en framtidsworkshop.
Framtidsworkshop: Målbilder och lösningar Syftet med denna workshop är att definiera målbilder och lösningar, inspirerade av nulägesworkshopen. En målbild är en beskrivning av hur till exempel en process, ett arbetssätt eller ett hjälpmedel inom verksamheten önskas fungera. Det skulle exempelvis kunna vara att patienter ska kunna välja sin egen mat på ett enkelt sätt. En lösning är ett förslag på hur målbilden kan uppnås. Givet exemplet ovan skulle lösningar kunna vara att patienterna beställer mat i en app eller att en matvärd tar beställningarna. En lösning kan vara en tjänst eller en produkt, men även nya arbetssätt eller organisatoriska förändringar. Du kan läsa mer om hur målbilder och innovationer kan identifieras och framtas i 4.2.1 i Innovationsupphandling: En förstudie - så går det till. |
Klicka här för att få tillgång till material du kan använda om du vill genomföra en framtidsworkshop. |
Identifiera gränssnitt till närliggande verksamheter och processer som berörs av upphandlingsobjektet
Detta är fortsättningen på det arbete angående hantering av gränssnitt som diskuterades ovan. Eftersom att lösningar nu har tagits fram går det att tydligare säga vilka närliggande verksamheter och processer som berörs och bör därmed involveras.
Generellt om gränssnitt och beroenden: Beroenden är samband mellan aktörer, i detta sammanhang ofta projekt eller linjeorganisationer. Inom Karolinska Universitetssjukhuset klassificeras de som relationen mellan beslut, leveranser, aktiviteter eller övriga beroenden. Sambandet kan till exempel vara en aktör som behöver få ett beslut eller en leverans från en annan aktör för att kunna påbörja eller färdigställa ett arbete. Gränssnitt kan även vara fysiska och innefatta byggnadstekniska eller organisatoriska aspekter såsom andra projekt. Ett strukturerat och proaktivt arbete med att identifiera och hantera beroenden underlättar ett effektivt genomförande av de projekt som ingår i uppdraget. Exempel på beroenden som upphandlingsprojekt kan ha inom Karolinska Universitetssjukhuset är: · Andra upphandlingsprojekt · Utvecklingsprojekt inom ordinarie verksamhet · Löpande verksamhet · Rumsliga beroenden, till exempel geografiskt eller rörande fastighet och installationer · IT. Om gränssnitt och beroenden inte hanteras på ett bra sätt uppstår risk för försening, fördyring och kvalitetsbrister. Förutom att löpande hantera beroenden genom direkta åtgärder eller eskalering loggas beroenden i en särskild beroendelogg som uppdateras löpande. |
En beroendelogg kan bestå av ett Excel-dokument med ett antal datafält, exempelvis: · ID-nummer · Beskrivning av beroenden och vart beroenden kommer ifrån · Koppling till milstolpar inom projektet eller i andra projekt som påverkas av beroenden · Bedömning av beroenden · Hantering av beroenden · Administration och uppföljning. |
Göra initial bedömning av lösningens innovationsgrad
Innan kontakt tas med marknaden för att vidare utreda identifierade lösningar är det värdefullt för projektgruppen att reflektera över lösningens innovationsgrad. Finns lösningen redan på marknaden? Finns lösningen eller liknande lösningar inom andra branscher? Finns det en marknad för denna lösning eller möter den behov som är unika till beställarorganisationen?
Nedan listas förslag på underaktiviteter till detta processteg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Genomföra marknadsscanning och identifiera lämpliga marknadsaktiviteter
Att lära sig av marknaden är i många fall avgörande i att genomföra en affärsmässig upphandling. Utan att veta vad marknaden har att erbjuda är det svårt att upphandla rätt. Viktigt att poängtera är även att upphandlingsreglerna innehåller inget förbud mot att kontakta leverantörer inför
en upphandling på, så länge de grundläggande EU-rättsliga principerna om bland annat likabehandling, transparens och icke-diskriminering inte frångås. Du kan läsa med om detta i Innovationsupphandling: Med fokus på innovationsarbete.
När behov och målbilder har identifierats behöver projektgruppen reflektera över vilken information som behövs från marknaden. En viktig del i detta arbete är att avgöra vilken kunskapsnivå du som beställare har. Olika typer av marknadsscanning kan genomföras för att förstå leverantörers kapacitet och förmåga att möta verksamhetens behov. Det finns även olika typer av marknadsaktiviteter, exempelvis besöka mässor, konferenser, genomföra studiebesök och ta kontakt med andra liknande beställare.
en upphandling på, så länge de grundläggande EU-rättsliga principerna om bland annat likabehandling, transparens och icke-diskriminering inte frångås. Du kan läsa med om detta i Innovationsupphandling: Med fokus på innovationsarbete.
När behov och målbilder har identifierats behöver projektgruppen reflektera över vilken information som behövs från marknaden. En viktig del i detta arbete är att avgöra vilken kunskapsnivå du som beställare har. Olika typer av marknadsscanning kan genomföras för att förstå leverantörers kapacitet och förmåga att möta verksamhetens behov. Det finns även olika typer av marknadsaktiviteter, exempelvis besöka mässor, konferenser, genomföra studiebesök och ta kontakt med andra liknande beställare.
Genomföra marknadsaktiviteter, t ex RFI och marknadsdialog
Olika typer av marknadsdialoger kan genomföras för att förstå leverantörers kapacitet och förmåga att möta verksamhetens behov. Efter behovsanalysen är det lämpligt att göra en marknadsdialog för att diskutera de behov och målbilder verksamheten har kommit fram till samt vidareutveckla dessa till lösningar och innovationer.
Marknadsdialoger kan genomföras på olika sätt, exempelvis genom att besöka mässor, konferenser, genomföra studiebesök och ta kontakt med andra liknande beställare. På Karolinska Universitetssjukhuset har flera av dessa aktiviteter genomförts. Inom ramen för Karolinska Universitetssjukhusets innovationsupphandlingsmetodik har en RFI, Request for Information, använts för att föra dialog med marknaden om de olika upphandlingsprojekten. Att genomföra en marknadsdialog är lämpligt oavsett om det gäller en traditionell upphandling eller en innovationsupphandling. I en innovationsupphandling är det dock en förutsättning. RFI:n består av ett frågeunderlag som baseras på de behov och målbilder som tagits fram under behovsanalysen. Samtliga målbilder behöver inte finnas med i RFI:n då vissa kan beröra mer interna aspekter. RFI:n kan med fördel byggas upp kring ett antal större områden som vardera täcker ett flertal målbilder. Kommersiella aspekter och frågor om upphandlingsprocessen bör också tas med. En fråga som kan vara intressant att utforska är hur upphandlingspaket kan utformas för att säkerställa konkurrens. En annan intressant fråga är vilka justeringar som kan göras för att minska eventuella riskpremier. Svar på RFI:n kan samlas in skriftligen eller muntligen. Det kan vara lämpligt att använda båda sätten, eftersom leverantörer kan vara tveksamma till att lämna känslig information skriftligt, särskilt då beställare inte kan garantera sekretess. Karolinska Universitetssjukhuset har också valt att anordna en informationsträff efter att RFI:n skickats ut för att ytterligare tydliggöra och förklara innehållet i särskilt komplexa upphandlingsområden. Exakt hur marknadsdialogen genomförs kan variera beroende på typ av marknad och upphandling. En framgångsfaktor är att genomföra dialogen på ett sätt som underlättar för både leverantör och beställare att vara så öppna som möjligt för att inte riskera att begränsa innovationspotentialen. |
Exempel på områden som undersöktes inom den programgemensamma RFI:n på Karolinska Universitetssjukhuset är:
Du kan klicka här för att ladda ned en mall som du kan ta hjälpa av för att genomföra en marknadsdialog. |
Analysera och fastställa marknadens förmåga att möta behov, målbilder och
lösningar i form av innovationer
lösningar i form av innovationer
När du har gått igenom stegen ovan finns underlag att analysera och fastställa marknadens förmåga att möta de behov, målbider och lösningar som tidigare identifierats.
Det är även möjligt att fastställa framtagna lösningar och innovationers innovationsgrad. Innovationsgraden kan beskrivas genom ett antal parametrar:
Om målbilden karaktäriseras som en innovation har Karolinska använt tre alternativ för dess tidshorisont:
|
Checklista – Marknadsdialog
|
Nedan listas förslag på underaktiviteter till detta processteg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
prioritera innovationer baserat på till exempel nytta och implementerbarhet av respektive innovation
När målbilderna har marknadstestats är det möjligt att sammanfatta informationen om dem i innovationskort och prioritera bland dem. Ett innovationskort sammanfattar en innovation. Ett effektivt sätt att göra denna prioritera bland dessa är genom en workshop, vilken beskrivs i filen du kan ladda ned till höger. Syftet med workshopen är att avgöra vilka innovationer som bör tas vidare.
Vår erfarenhet är att rätt kunskap måste finnas på plats för att genomföra prioriteringen. De yrkesgrupper som kan prioritera ”nytta” skiljer sig ofta från de som kan prioritera ”genomförbarhet”. Vad gäller till exempel IT-lösningar är troligen en läkare bra lämpad att estimera nyttan, medan en IT-förvaltare troligen är bra lämpad att estimera genomförbarheten. Om inte all kunskap kan samlas under samma workshop kan prioriteringen göras för en dimension (till exempel nytta eller genomförbarhet) i taget. |
Du kan klicka här för att ladda ned en mall som du kan ta hjälpa av för att genomföra en innovationsworkshop. Klicka här för en mall för ett innovationskort. |
FRAMTA OLIKA PAKETERINGSALTERNATIV GENOMFÖR KONSEKVENSANALYS OCH BEDÖMNING AV RESPEKTIVE UPPHANDLINGSPAKET
De framtagna förslagen på innovationer och resultatet från marknadsanalysen används till att skapa upphandlingspaket. Ett upphandlingspaket är den målbild som har bearbetats under workshoparna och marknadsdialogen vilken ska upphandlas och som beskrivs i ett förfrågningsunderlag.
Faktorer som styr lämplig paketering är:
För att finna en lämplig kombination av innovationer bör följande övervägas:
|
Checklista – Innovation, partnerskap och paketering
|
Nedan listas förslag på underaktiviteter till detta processteg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Konkretisera och detaljera innehåll (objekt och tjänster)
Överväganden från förra steget resultarer i ett eller flera upphandlingspaket. Paketen definierar respektive upphandlings innehåll och innefattar innovationskort, fysiska komponenter (till exempel en produkt), kringliggande tjänster (till exempel underhåll och service) samt upphandlings- och kontraktsrelaterad information.
|
|
DETALJERA FORMER FÖR DRIFT, UNDERHÅLL OCH FÖRVALTNING
Detaljera potentiella former för drift, underhåll och förhaltning och inkludera detta i beskrivning av upphandlingspaketen.
BERÄKNA LIVSCYKELKOSTNADER OCH GENOMFÖRA EN DETALJERAD FINANSIELL ANALYS
Det finns flera användningsområden för en finansiell analys, till exempel som underlag för:
Ovanstående moment utgör ofta delar i olika typer av beslutsunderlag med syftet att ge struktur och trygghet inför beslut. En finansiell analys innehåller ofta konsekvensanalyser för resultat-, balans- och kassaflödespåverkan. En finansiell analys fångar upp kostnaderna under kontraktstiden inklusive grundinvestering och årliga kostnader. Analysen fångar även upp icke-monetära värden som upphandlingen kan bidra till: upphandlingspaketet (bestående av innovation, komponenter och tjänster) samt verksamhetsutveckling som sker till följd av upphandling och partnerskap. När en finansiell analys görs, beakta särskilt de principer som diskuteras i kapitel 3 i Innovationsupphandling: En förstudie - så går det till. |
Checklista – Finansiell analys
|
UTREDA OCH FASTSTÄLLA LÄMPLIGT UPPHANDLINGSFÖRFARANDE
En del i upphandlingspaketen utgörs av vilket upphandlingsförfarande som ska användas. Det finns ett flertal tillgängliga upphandlingsförfaranden och det är viktigt att se till hela spektrumet av alternativ för att kunna välja det förfarande som passar ett visst upphandlingspaket bäst. Vilket förfarande som är mest lämpligt kan väljas utifrån:
När upphandlingsförfarande har utretts har ofta tillräcklig information om de olika upphandlingspaketen insamlats för att möjliggöra ett beslut. |
Checklista – Upphandlingsförfaranden
Klicka här för att ta del av verktyg som kan vara användbara i val av upphandlingsförfarande. |
Nedan listas förslag på underaktiviteter till detta processteg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Klicka på aktiviteterna nedan för att få mer detaljer eller klicka på någon av de blå processpilarna för att gå tillbaka ett steg.
Ta fram värdeerbjudande inför upphandling
En framgångsrik upphandling kräver att berörda intressenter inser värdet av upphandlingen för dem. Detta gäller både för interna och externa intressenter: både för att säkerställa internt stöd för upphandlingen och att så bra anbud som möjligt. Att ta fram ett sådant värdeerbjudande för leverantörer kan t ex användas som stöd till att göra förfrågningsunderlaget intressant och säljande för lämpliga leverantörer.
Sammanställa rekommendation avseende omfattning, lösningar/innovationer, riskallokering och finansiell analys för helhet och respektive upphandling
Sammanfatta arbetet som har gjorts under hela förstudiearbetet och ta fram underlag för beslut om upphandlingpaktering.
Ta fram och besluta gällande projektorganisation, budget, genomförandeplan inkl tidplan
Givet att upphandlingen ska genomföras behöver ett nytt projekt etableras. Faktorerna som togs i beaktning vid etablering av förstudien bör tas i beaktning även här.
INFORMERA OM FÖRSTUDIENS RESULTAT OCH FÖRBEREDA DEN INTERNA ORGANISATIONEN INFÖR UPPHANDLING
För att den interna organisationen ska vara reda på den kommande upphandlingen bör förstudiens resultat informeras om brett. Förstudien kommer ligga till grund för arbete som ska genomföras över en längre tid. Det är viktigt att informera om förstudiens slutsatser för att säkerställa att dessa slutsatser inte glöms bort efter att upphandlingsarbetet påbörjats. Detta arbete är av särskilt stor vikt om förstudien ska lämnas över till annan part som tar vidare upphandlingsarbetet.
Denna sektion planeras uppdateras vid senare tillfälle.
Tryck på någon av pilarna ovan för att komma tillbaka till processtödets början.
Tryck på någon av pilarna ovan för att komma tillbaka till processtödets början.
Denna sektion planeras uppdateras vid senare tillfälle.
Tryck på någon av pilarna ovan för att komma tillbaka till processtödets början.
Tryck på någon av pilarna ovan för att komma tillbaka till processtödets början.